سیمكارت های نجومی از كجا می آیند؟

سیمكارت های نجومی از كجا می آیند؟

به گزارش بست روید مدیر كل حفاظت از حقوق مصرف كننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات با اشاره به قیمت سیمكارت هایی كه به مشتركان واگذار می شود، اظهار داشت: حدود اختیارات ما مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات است كه یك طرفش اپراتور و طرف مقابل مشترك است؛ ازاین رو اگر مشتركی بخواهد سیم كارتش را به دو یا سه برابر قیمت بفروشد، كاری از دست رگولاتوری ساخته نیست.


به گزارش بست روید به نقل از ایسنا، باآنكه سیمكارت در زمان ورود به كشور كه هنوز هم استفاده از آنها همه گیر نشده بود، قیمت هایی چند برابر گوشیهای امروزی داشت و به چند ۱۰ میلیون می رسید، اما با گذشت زمان و فراگیر شدن سیمكارت در جامعه، این اعداد به قیمتی منطقی تر رسید و افراد را به خرید ترغیب كرد؛ همانطور كه هم اكنون ضریب نفوذ سیمكارت بیش تر از تعداد جمعیت ایران است و این مورد از آن حكایت می كند كه حتی بعضی از افراد بیش تر از یك سیمكارت دارند.
با ورود سیمكارت های اعتباری به عرصه ی ارتباطات، قیمت ها كاهش پیدا كرد و الان با صرف هزینه های بسیار كمتر هم می توان از سیمكارت های اعتباری اپراتورها برخوردار شد. اما هنوز هم سیمكارت های دائمی قیمت های بالاتری نسبت به اعتباری ها دارند و حتی سیمكارت های كاركرده كه به علت واگذاری از همان ابتدا دیگر صفر محسوب نمی شوند اما هنوز از قابلیت لوكس و رند بودن برخوردار می باشند، قیمت های بعضاً نجومی دارند. اما به نظر می آید این كه فروشنده ی این سیمكارت ها دیگر اپراتورها نیستند، بلكه دارنده ی سیمكارت هستند، نظارت روی فروش آنها از محدوده ی رگولاتوری خارج است.
به اپراتورها برای تعیین قیمت اختیار داده شد
در این راستا مدیركل حفاظت از حقوق مصرف كننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با ایسنا درباره ی مصوبه واگذاری سیمكارت ها بیان كرد: در مصوبه ۱۹۸ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات كه در سال ۱۳۹۳ تصویب شده، چارچوب دستورالعمل واگذاری سیمكارت های تلفن همراه و ثابت رند و مناسب چارچوب بندی شده و تعریف كرده شماره رند، مناسب و معمولی چیست. در این دستورالعمل اختیاری به اپراتور داده و گفته شده كه مطابق آن، دستورالعملی برای واگذاری شماره های رند تبیین كند، به تأیید سازمان برساند و اگر تغییری در آن به وجود آمد، به سازمان اعلام كند. اپراتورهای همراه هم این كار را كردند و تاییدیه اش را گرفتند.
سیدمحمد امامی با اشاره به نحوه ی واگذاری سیمكارت توسط اپراتورها بیان كرد: هر كدام از اپراتورها شیوه خاصی برای واگذاری سیمكارت دارند كه در آن دستورالعمل شفاف بیان شده كه عمدتاً به صورت مزایده و اطلاع رسانی عمومی است. كمیته ای وجود دارد كه شماره ها را كدگذاری می كند و بر نحوه فروش سیمكارت های رند و مناسب نظارت دارد و اپراتور می تواند از كانال های مختلفی كه دارد اینها را به دست مشتریان برساند.
وی با اشاره به اینكه محدوده ای كه رگولاتوری نظارت دارد، اپراتور و اقداماتی كه است كه انجام می دهد، اظهار داشت: چارچوب نظارتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ضوابط كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و پروانه های اپراتورهاست. پروانه اپراتورها مجوزی است كه اپراتورها برای كار در كشور از معاونت تنظیم مقررات وزارت ارتباطات دریافت كردند. ازاین رو حدود نظارتی ما در قالب مصوبات كمیسیون و پروانه است و ما به اجرای مصوبه نظارت داریم.
رگولاتوری به اپراتورهای متخلف تذكر می دهد
امامی با بیان این كه اگر شكایتی در این عرصه باشد، سازمان رسیدگی می كند، اضافه كرد: امكان دارد مورد خاصی برای مشترك اتفاق بیفتد كه فرایند قانونی در مصوبه طی نشده باشد و یا مشترك نظرش این باشد كه اشكالی به كار اپراتور وارد است، در آن صورت ما مبحث را بررسی می نماییم و پاسخ مشترك را می دهیم. اگر اپراتور تخلفی كرده باشد، به اپراتور تذكر می دهیم و اگر تخلفی صورت نگرفته باشد، یعنی روند عادی است كه ما اقدامی انجام نمی دهیم.
وی با بیان این كه این مصوبه شامل سیمكارت های صفر و یا سیمكارت های تخلیه شده می شود كه اپراتور می فروشد، اظهار داشت: ما می توانیم در قالب مصوبه كمیسیون به اپراتور نظارت نماییم و وقتی سیم كارتی دارید و می خواهید هر به قیمتی بفروشید و اپراتور دخیل نیست، رگولاتوری نمی تواند نظارت كند. درواقع امكان دارد مشترك بخواهد كالایی را در بازار به شكل دیگری بفروشد كه مطابق با قوانین جاری كشور، گران یا ارزان است.
مدیركل حفاظت از حقوق مصرف كننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همینطور تصریح كرد: بر مبنای اساسنامه، حدود اختیارات ما مصوبه كمیسیون است كه یك طرفش اپراتور و طرف مقابل مشترك است. اگر دو طرف قرارداد، مشترك باشد و یكی بخواهد سیم كارتی را به دو یا سه برابر قیمت بفروشد، رگولاتوری خیلی كاری از دستش برنمی آید و بحث بازار و رقابتی است. درواقع امكان دارد بحث های مربوط به حقوق مصرف كننده و یا سازمان حمایت مطرح شود اما دایره وظایف ما اپراتور و تعرفه ای است كه اپراتور تعیین كرده باشد.



1398/04/24
13:49:39
5.0 / 5
4554
تگهای خبر: اپراتور , تلفن همراه , تنظیم مقررات , قیمت
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
BestRoid اندروید