رئیس فراكسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس مطرح كرد
تغییرات طرح جهش تولید دانش بنیان
به گزارش بست روید رئیس فراكسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس با اشاره به اینكه در طرح جهش تولید دانش بنیان تغییراتی اعمال شده است، اظهار داشت: یكی از این تغییرات توجه به دانش بنیان های استان های محروم و ضعیف است.
دکتر محسن دهنوی درباب طرح «جهش تولید دانش بنیان» به خبرنگار مهر اظهار داشت: ما باتوجه به تجربه ای که در حوزه اقتصاد دانش بنیان و شرکتهای دانش بنیان داشتیم توانستیم ۱۰۵ مشکل شرکتهای دانش بنیان را که از چالش های این شرکتها هستند، شناسایی نماییم.
۱۴ کلان مسئله برای حل مشکلات دانش بنیان ها تعریف شد
وی با اعلان اینکه مشکلات اصلی شرکتهای دانش بنیان را دسته بندی و برای حل هر کدام از این دسته مسائل، ۱۴ کلان مسئله تعریف کردیم، عنوان کرد: این مشکلات در حوزه های مالیات، بیمه، حضور این شرکتها در مناقصات و قراردادهای دولتی، دفاتر و محل استقرار شرکتها، تامین اجتماعی و… بودند که ۱۴ کلان مسئله برای حل این مشلات تعریف کردیم.
به گفته نماینده مجلس شورای اسلامی، در حقیقت برای حل این مشکلات چاره ای ارائه و قوانینی را طراحی کردیم که در ادامه آن طرح ۳۳ ماده ای در قالب طرح جهش تولید دانش بنیان پیشنهاد دادیم.
وی اظهار داشت: بعضی از مواد این طرح در کمیسیون های صنایع، سایر کمیسیون ها و نهایتاً کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادغام شد؛ برای اینکه ۳۳ ماده این طرح طولانی بود. در حقیقت اصلاحاتی انجام و نهایتاً به نسخه ۱۶ ماده ای تبدیل شد.
دهنوی با تاکید بر اینکه نکات اصلی حذف نشد، اظهار داشت: تعداد مواد قانونی زیاد علاوه بر سخت بودن مراحل تصویب در صحن مجلس، در اجرا با مشکلاتی مواجه می شد بدین سبب حالا نسخه ۱۶ ماده ای را آماده داریم.
تحقق منویات رهبری با اجرای طرح جهش تولید دانش بنیان
دهنوی با اعلان اینکه ۸-۹ سال پیش در کل کمتر از ۵۰ شرکت دانش بنیان داشتیم، بیان کرد: حالا بیش از ۵ هزار شرکت داریم و سال قبل مقام معظم رهبری در بازدید از شرکتهای دانش بنیان فرمودند که ما باید ۴۰۰ هزار شرکت دانش بنیان ایجاد کنیم؛ تحقق این موضوع، نیاز به زیرساخت قانونی و حمایت وسیع دارد که باید شرایط را برای اینها فراهم نمود.
به گفته دهنوی، ما فکر می نماییم با تصویب این طرح و اجرائی شدن این قانون، زیرساخت و بستر قانونی برای تحقق خواسته رهبری فراهم می شود. بدین سبب این طرح در کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون آموزش مصوب شد و الان در صف تصویب در صحن علنی مجلس قرار گرفته است.
رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی افزود: از روز چهارشنبه ۵ آذرماه به مدت ۱۰ روز نمایندگان مجلس فرصت دارند پیشنهاداتشان را برای این طرح در صحن علنی مجلس ارایه کنند. در حقیقت نمایندگان تا ۱۵ آذرماه می توانند پیشنهادات را در سامانه مجلس طرح کنند.
وی اضافه کرد: پس از آن، طرح در حقیقت در نوبت صحن قرار می گیرد و به صحن مجلس برای تصویب می رود؛ باتوجه به رویکرد انقلابی مجلس یازدهم و سطح نخبگانی خوبی که دارد، امیدوارم بدون مشکل این طرح مصوب شود و به شورای نگهبان برود و پس از آن ان شاءالله ابلاغ شود.
به گفته وی، ما تلاش می نماییم که مصوبات این طرح و اقدامات تصویب آن تا پیش از اختتام سال ۹۹ به اتمام برسد و برای اجرا ابلاغ شود.
تغییرات طرح جهش تولید دانش بنیان
دهنوی درباب تغییرات این طرح نسبت به نسخه اولیه ۳۳ ماده ای اظهار داشت: یکی از تغییرات این بود که برخی مزایا مخصوص شرکتهای دانش بنیان بود در نسخه جدید این مزایا به شرکتهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری هم اختصاص و تعمیم می یابد.
وی اظهار داشت: از تغییرات دیگر می توان به ظرفیت های ویژه در استانها، شهرهای کوچک و استان های محروم اشاره دارد؛ یکی از خلاء های ما در حوزه دانش بنیان در شهرهای کوچک، استان های محروم و سایر استان های ضعیف است در صورتیکه عمده تمرکز شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان (بیش از ۵۰ درصد) در تهران و کلان شهرها است.
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در این راستا ماده ای مبسوط و تفصیلی به نسخه جدید اضافه کردیم که در استانداری ها ظرفیت ویژه ای برای این منظورر دیده شود. بدین جهت برای هر استان یک تسهیلات و سازوکاری برای توسعه اقتصاد دانش بنیان مد نظر قرار داده که انشاالله در استانها هم این اقتصاد دانش بنیان رونق بگیرد.
به گفته وی، در اصل، یکی از مهم ترین تغییرات نگاه به استانها و شهرستان های کوچک تر بود که نقش آنها در نسخه جدید پررنگ شده است.
رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس درباب تغییرات دیگر نسخه جدید طرح جهش تولید دانش بنیان نسبت به نسخه اصلی که مربوط به معافیت های گمرکی می شود، اظهار داشت: در نسخه اولیهِ طرح جهش تولید دانش بنیان، معافیت گمرکی برای واردات ماشین آلات مطرح بود که این معافیت موجب نادیده گرفتن توان تولید داخلی می شد بدین جهت آنرا حذف کردیم.
وی بابیان اینکه همین طور تغییر دیگر این طرح درباب صندوق نوآوری و شکوفایی بود، اظهار داشت: در نسخه قبلی طرح جهش تولید دانش بنیان، معافیت ها به خزانه دولت می رفت و سپس بودجه ای صرف حوزه دانش بنیان می شد؛ ولی در نسخه جدید این معافیت را بعنوان سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کردیم بطوریکه در نسخه جدید هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی بعنوان یک نهاد مالی بودجه را به شرکتهای دانش بنیان اختصاص می دهند.
دهنوی با اشاره به آخرین تغییر در نسخه جدید که درباب ترکیب هیأت امنای صندوق نواوری بود، اظهار داشت: ما در نسخه جدید شورای راهبری شرکتهای دانش بنیان را پیشنهاد کردیم که رئیس آن رئیس جمهوری است و وزاری علوم، صنعت، ارتباطات و فناوری، اقتصاد، معاون علمی و فناوری عضو این شورا هستند.
وی اظهار داشت: این شورا همزمان با هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی هستند که راجع به تسهیلات اعطایی به شرکتها تصمیم می گیرند.
تنها مخالف طرح وزارت علوم است
نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حقیقت عمده دستگاه های دولت با این طرح موافق هستند، اظهار داشت: در بیشتر جلسات مربوط به این طرح معمولاً وزاری ذکر شده و معاون علمی حضور داشته اند و از آنها دعوت کرده ایم؛ حتی از سازمان برنامه و بودجه هم در جلسات دعوت کرده ایم.
وی تمام دستگاه هایی که با این طرح ارتباط دارند از این طرح استقبال کرده اند، افزود: به جز وزارت علوم سایر دستگاهها نظراتشان نسبت به این طرح جلب شده اما واقعیت این است که وزارت علوم ملاحظاتی داشته و ما نظراتش را جلب کردیم منتها تلقی این وزارت خانه این است که با تصویب طرح و ایجاد شورای راهبری دانش بنیان، اختیارات وزارت علوم کاهش می یابد بدین سبب با این طرح موافق نیست.
دهنوی با اعلان اینکه واقعیت این است که تمرکز طرح روی شورای راهبری شرکتهای دانش بنیان است، اظهار داشت: منطق حرف ما این است که حوزه اقتصاد دانش بنیان مربوط به یک وزارتخانه نیست که تمرکز را به سمت یک وزارتخانه ای مثل وزارت علوم ببریم چون از اقتصاد حرف می زنیم و به صنعت و تولید بیشتر ارتباط دارد. یعنی به همان اندازه که وزارت علوم مؤثر است وزارت صنعت نیز مؤثر است حتی بیشتر.
وی افزود: در نتیجه وقتی کار را در دل یک وزارتخانه تمرکز می دهیم عملاً از کار بقیه وزارتخانه ها کم می شود و کار در راه درستی پیش نمی رود منتها ما ترکیب درستی را ایجاد کردیم که این یک کار بین دستگاهی و فرادستگاهی و وزارتخانه ای شود تا بهتر جلو برود.
نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: البته با وزارت علوم هم در حال صحبت هستیم که نظرشان را جلب نماییم ولی ممکنست موافقت نکند.
وی اظهار داشت: هم اکنون مخالف اصلی وزارت علوم است که مخالفت خودش را اعلام نموده است و نامه مکتوب داده و اعلام مخالفت کرده است. ما نظرات سایر دستگاهها را جلب کردیم ولی در آخر دولت نظرش را واحد اعلام می کند و سپس نمایندگان.
دهنوی اظهار داشت: به هر حال هیأت دولت نظرش را اعلام می کند و این دست یک دستگاه نیست؛ البته هنوز هیئت دولت رسماً نظرش را درباب این طرح اعلام نکرده است.
رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان افزود: پس از ۱۵ آذرماه بعد از آن که طرح در دستور هفتگی قرار گرفت دولت نظرش را اعلام می کند؛ ما در حال پیگیری هستیم و معتقدیم که خوب است حوزه دانش بنیان با همراهی و همدلی جلو برود و محل وفاق ملی و انسجام ملی باشد نه اینکه محل اختلاف دولت و مجلس باشد.
وی افزود: پس در تلاش هستیم که کار را با تفاهم پیش ببریم ولی نهایتاً اگر یک دستگاهی در دولت مخالف بود و به تبع آن نظر دولت هم مخالف شد کاری نمی توان کرد و ما هم در مجلس کار خودمان را می نماییم.
امیدوار به تصویب هستیم
وی افزود: در این صورت طرح را در صحن مجلس مطرح می نماییم و امیدوار هستیم رأی بیاورد و مراحل تصویب را طی نماید و به دولت ابلاغ شود.
به گفته وی، در کل در مجلس نمایندگان اقبال خوبی نشان دادند و زیست بوم دانش بنیان نیز استقبال خوبی داشته است.
دهنوی اضافه کرد: این طرح ناظر به این دولت نیست. ما امیدوار هستیم که این طرح تا اسفند تصویب و ابلاغ شود که عملاً تا آن زمان این دولت تمام می شود. البته نمی خواهیم اختیارات دولت را محدود نماییم و در اصل این قانون چه بسا به این دوره نرسد ولی یک موضوع کلی و بلندمدت است و ارتباطی به این دولت و دولت بعد ندارد؛ وقتی قانون مصوب شود و شورای نگهبان تأیید کند، برای همه دولتها لازم الاجراست.
وی اظهار داشت: ماتلاش می نماییم در همین دولت تصویب شود ولی اگر به زمان بندی نرسد به دولت بعدی خواهد رسید.
منبع: بست روید
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید