اخطار درباره سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافران

اخطار درباره سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافران

مدیركل حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری درباره سوءاستفاده از اطلاعات هویتی افرادی كه از سفر خارجی به كشور بازگشته اند، اخطار داد.


به گزارش بست روید به نقل از ایسنا طرح رجیستری یا شناسنامه دار کردن تجهیزات سیمکارت خور از همان زمان که بعنوان راهی برای مبارزه با قاچاق عنوان شد، با چالش هایی همراه بود. در نخستین تجربه این طرح که برمبنای IMEI گوشیها بود، این کد قابل جعل بود و بنابراین در جدید ترین اجرای رجیستری، تلاش شد با ترکیب دو شناسه گوشی و سیمکارت به صورت همزمان، از شکست باردیگر این طرح جلوگیری شود.
از سوی دیگر، با اجرای رجیستری برای تمامی برندهای گوشی، افرادی که منافعشان از راه قاچاق تأمین می شد، دست به کارهای مختلفی برای دور زدن این طرح زدند. یکی از این راه ها، واردات چمدانی گوشیهای مسافری بود؛ بدین ترتیب که در مقطعی از زمان، برای واردکنندگان این رسم باب شد که در سفر به سفرهای خارجی، به واردات هزاران گوشی مسافری اقدام نمایند.
در این راستا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیمان قره داغی اظهار داشت: بعضی از افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافرانی که از خارج از کشور بازگشته اند برای خرید سیمکارت به نام آنان اقدام نموده و از آن برای رجیستری گوشی تلفن همراه قاچاق استفاده می نمایند.
وی با تاکید بر حفاظت از اطلاعات هویتی از جانب مسافران اضافه کرد: مسافران برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از اطلاعات هویتیشان باید از آژانسهای مسافرتی مطمئن برای دریافت ویزا یا بلیط اقدام نمایند و در صورتیکه متوجه سوءاستفاده از اطلاعات هویتی خود شدند می توانند از راه تماس با مرکز تماس ۲۴ ساعته ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ و یا رفتن به سایت https: //۱۹۵.cra.ir شکایت خویش را در این حوزه ثبت کنند.

نحوه اطلاع از سو استفاده احتمالی از اطلاعات مشترکان
قره داغی درباره نحوه اطلاع از سو استفاده احتمالی از اطلاعات مشترکان عنوان کرد: هم اکنون هر سرویسی که در حوزه تلفن ثابت، تلفن همراه و یا اینترنت پرسرعت برای مشترکان فعال می شود از راه سایر سیمکارت هایی که به نام مشترک هستند در چارچوب پیام کوتاه با ماسک cra به آنان اطلاع رسانی می شود و در صورتیکه مشترک برای چنین سرویسی اقدام نکرده باشد، باید بلافاصله با مرکز تماس اپراتورها تماس گرفته و برای غیرفعال سازی سرویس اقدام نماید.
مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اضافه کرد: مشترکان می توانند در اپراتور همراه اول با شماره ۰۹۹۹۰، در اپراتور ایرانسل با شماره ۷۰۰ و در اپراتور رایتل با شماره ۲۰۰ تماس بگیرند و برای تماس با خط اپراتوری به غیر از اپراتور خودشان با شماره گیری ۰۹۱۲۹۹۹۰ از خدمات مرکز تماس همراه اول، شماره ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ اپراتور ایرانسل و شماره ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ اپراتور رایتل استفاده کنند.
قره داغی درباره اجبار اپراتورها به جلوگیری از سو استفاده احتمالی از اطلاعات هویتی مشترکان در زمان واگذاری سیمکارت خاطرنشان کرد: اپراتورها ملزم هستند در زمان واگذاری سیمکارت با روش ارسال کد یکبار مصرف (OTP) به سایر سیمکارت های مشترک، برای احراز هویت متقاضیان اقدام نمایند. رگولاتوری علاوه بر نظارت بر عملکرد دفاتر و عوامل فروش اپراتورهای تلفن همراه و دفاتر پیشخوان خدمات در واگذاری سیمکارت، در صورت بروز تخلف در زمینه سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافران در واگذاری سیمکارت برای رجیستری گوشی تلفن همراه، به شدت با متخلفان برخورد می کند.
وی تصریح کرد: در صورت بروز تخلف در دفاتر و عوامل فروش اپراتورها، بلافاصله دسترسی ارائه خدمات در این دفاتر قطع شده و اپراتورها ملزم هستند علاوه بر پاسخگویی به رگولاتوری، برای طرح دعوی در محاکم قضایی ضد دفاتر پیشخوان و عوامل فروش خود اقدام نمایند.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری درباره نحوه برخورد با دفاتر پیشخوان خدمات متخلف در این عرصه اعلام نمود: با عنایت به این که دفاتر پیشخوان خدمات پروانه خویش را از رگولاتوری دریافت می کنند، با نخستین تخلف دسترسی خدمات آنها قطع شده و با تکرار تخلف پروانه دفاتر با طرح مبحث در کمیته های مربوطه باطل می شود.




منبع:

1399/05/14
22:51:16
5.0 / 5
2337
تگهای خبر: اپراتور , اینترنت , تجربه , تلفن همراه
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
BestRoid اندروید