عرضه نیازهای فناورانه 13 شرکت و نهاد در ششمین نمایشگاه تستا
به گزارش بست روید، نمایشگاه تستا با تسهیل ارتباط بین فناوران، شرکتهای دانش بنیان و محققان با صنعت و عرضه نیازهای فناورانه شرکت ها و نهادهای مختلف از ۲۳ تا ۲۶ آذرماه در نمایشگاه بین المللی برگزار می گردد.
به گزارش بست روید به نقل از مهر، تجاری سازی پژوهشها و شناسایی نیازهای فناورانه و ارتباط صنعت و دانشگاه از مسائل مهمی است که امروزه در اولویت های اصلی نظام علم، فناوری و نوآوری ایران قرار دارد. بر همین مبنا ایجاد بستری برای عرضه نیازهای فناورانه صنایع و شرکتهای مختلف می تواند راهی برای بهبود ارتباط میان محققان و صنایع باشد.
یکی از اساسی ترین ابزارهای ترویج نوآوری و توسعه فناوری در دنیا «نمایشگاه های تقاضا محور» هستند که با نام Reverse Expo شناخته می شوند. در این نوع نمایشگاه ها بر خلاف نمایشگاه های سنتی، سازمان ها و شرکت هایی که نیازمند توسعه فناوری هستد، فرصتی برای مطرح کردن نیازهای فناورانه خود در چارچوب غرفه های نمایشگاهی پیدا می کنند. همینطور این نمایشگاه ها فرصتی فراهم می آورد تا فناوران، شرکتهای دانش بنیان و محققان بتوانند راهکارهای خلاقانه و فناورانه خویش را برای رفع نیازهای مطرح شده ارائه نمایند. برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند در تجاری سازی پژوهشها و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه نقش مهمی داشته باشد.
نمایشگاه «تقاضای ساخت و تولید ایرانی« (تستا) یک نمونه از نمایشگاه های تقاضا محور در سطح ملی است که در سالهای اخیر توانسته در پشتیبانی از تولیدات داخلی و ارتقای نوآوری در کشور نقش اساسی ایفا کند. تا کنون پنج دوره نمایشگاه تستا برگزار شده است و سال جاری هم همزمان با نمایشگاه «دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار» در هفته پژوهش از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ آذرماه سال ۱۴۰۳ توسط شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) برگزار می گردد.
جایگاه پژوهش های تقاضامحور در برنامه هفتم توسعه
در برنامه هفتم پیشرفت کشور به مبحث تقاضامحوری با عنوان «حمایت از تحقیقات هدفمند و تقاضامحور تاکید گردیده است و عنوان شده که این مورد در راه توسعه فناوری نقش محوری بازی می کند.
بر همین اساس برگزاری نمایشگاه های تقاضامحور مانند «تستا» یکی از گامهای مهم در راه اجرایی کردن برنامه هفتم توسعه کشور است. رویکرد معکوس نمایشگاه تستا علاوه بر رونق تولید داخلی، به ارتقای سطح نوآوری و توسعه فناوری در کشور کمک کرده، فضای مناسبی را برای توسعه همکاریهای فناورانه بوجود می آورد.
بر اساس اعلام دبیرخانه نمایشگاه تستا؛ در یکی از دوره های این نمایشگاه بیشتر از ۱۵۰ نشست B2B میان فناوران و صنایع برگزار شده که منجر به عقد ۵۰ تفاهمنامه همکاری شده است. همینطور در یکی از دوره های نمایشگاه تستا عرضه نیازهای در رابطه با صنعت نفت منجر به توسعه فناوری های جدیدی در حوزه حفاری و بهره برداری شد که قبل از آن نیازمند واردات بودند. بر همین مبنا میتوان اظهار داشت که این نمایشگاه ها با تشکیل فضای تعاملی میان عرضه کنندگان فناوری و صنایع نقش مهمی در هدایت و جهت دهی به پژوهش و توسعه دارند و در نهایت می توانند به توسعه پایدار اقتصادی کمک کنند.
ساختار و فرایند برگزاری نمایشگاه تستا
فرآیندهای اجرایی این نمایشگاه شامل مراحل مختلف شناسایی نیازهای فناورانه توسط صنایع، ارزیابی توانمندی فناوران و برگزاری جلسات B2B و رویدادهای Riverse Pithch است.
در مرحله شناسایی نیازهای فناورانه، صنایع مختلف نیازهای فناورانه خویش را شناسایی و مستند می کنند. بعنوان مثال، یک شرکت تولیدی امکان دارد احتیاج به یک راهکار جدید برای بهبود فرایند تولید خود داشته باشد. این نیازها در چارچوب فرم های مشخصی گردآوری می شوند تا فناوران بتوانند به آنها پاسخ دهند. این نیازمندی ها در چارچوب غرفه های نمایشگاهی و یا در رویدادهای «ریورس پیچ» توسط متقاضیان فناوری در این نمایشگاه عرضه می شوند.
پس از شناسایی نیازها، فناوران مختلف ارزیابی می شوند تا توانایی آنها در پاسخ گویی به این نیازها بررسی شود. بعنوان نمونه، تیمی از کارشناسان دانشگاهی امکان دارد بررسی نمایند که چطور می توان یک فناوری نوین را برای حل چالش های یک صنعت خاص به کار گرفت. این ارزیابی ها به منظور انطباق بهتر فناوری ها با نیازهای صنعت صورت می گیرد.
مرحله برگزاری جلسات B2B و رویدادهای Reverse Pitch شامل جلسات مستقیم میان فناوران و صنایع است. بعنوان مثال، در یک جلسه B2B، یک شرکت صنعتی و یک تیم فناور می توانند به صورت مستقیم در رابطه با مشکلات فناورانه بحث کنند و راهکارهای ممکن را عرضه کنند. رویدادهای Reverse Pitch هم فرصتی برای صنایع است تا نیازهای خویش را برای فناوران شرح دهند و فناوران با ایده های خود به این نیازها پاسخ دهند.
بخش های مختلف نمایشگاه
نمایشگاه تستا شامل بخش های مختلفی نظیر غرفه های شرکتهای متقاضی فناوری، نشست های B2B، کارگاه های آموزشی، و های مشاوره ای است. این فعالیتها به منظور ترویج همکاری و تبادل دانش تخصصی میان فناوران و صنایع برگزار می گردند.
غرفه های شرکتهای متقاضی فناوری فضایی را برای عرضه نیازهای فناورانه شرکت ها و سازمان ها فراهم می آورند. این غرفه ها فرصتی برای فناوران است با نیازهای صنایع آشنا گردند و راهکارهای خویش را برای مشکلات موجود پیشنهاد دهند.
نشست های B2B فضای مذاکرات مستقیم میان فناوران و صنایع را فراهم می کنند. در این جلسه ها، شرکت ها و فناوران می توانند به صورت مستقیم در رابطه با نیازها و راهکارهای فناورانه بحث کنند و به توافقات اولیه برای همکاری دست یابند. این نشست ها به تسهیل ارتباطات تجاری و توسعه همکاریهای فناورانه کمک می کنند.
نشست های تخصصی فضایی را برای تبادل دانش، تقویت مهارت ها و به اشتراک گذاری تجربیات فراهم می کنند. این کارگاه ها به عرضه مفاهیم نوین در زمینه های مختلف علمی و فناورانه می پردازند و با استفاده از حضور اساتید و متخصصان برجسته، فرصت مناسبی برای یادگیری و به روز شدن دانش تخصصی فراهم می کنند.
حضور ۱۳ شرکت در نمایشگاه تستا ۱۴۰۳
در نمایشگاه تستای سال جاری که از فردا؛ جمعه ۲۳ آذرماه شروع می شود، ۱۳ شرکت و نهاد دولتی، نیازهای فناورانه خویش را عرضه می کنند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شرکتهای آب و فاضلاب کشور، شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب و شرکتهای آب منطقه ای، شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، شرکت همراه اول، شرکت زامیاد، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، مرکز تحقیقات کاربرد مواد معدنی غرب کشور، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت ایران خودرو دیزل، سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) و پلیس راهنمایی و رانندگی همچون نهادها و شرکت هایی هستند که در این نمایشگاه به عرضه نیازهای فناورانه خود می پردازند. محققان، فناوران و شرکتهای دانش بنیان می توانند با حضور در این نمایشگاه از این فرصت استفاده نمایند و راهکارهای خویش را برای حل این نیازها عرضه کنند.
منبع: بست روید
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید