با فناوری نانو ممكن شد؛

تولید برق مداوم از آب شور دریا

تولید برق مداوم از آب شور دریا

به گزارش بست روید، محققان دستگاهی ساختند که در آن از نانولوله کربنی و گرافن برای تولید برق از آب شور دریا استفاده شده است. این دستگاه کارآمدی بالاتری نسبت به فناوری های مشابه دارد.



به گزارش بست روید به نقل از مهر، دانشمندان مؤسسه ماشین آلات و مواد کره جنوبی نشان دادند که میتوان از آب دریا برای تولید انرژی استفاده نمود. این گروه نشان دادند که از راه حرکت یون های سدیم در آب دریا میتوان برق تولید کرد.
سئونگمین هیون، سرپرست این تیم پژوهش، اظهار داشت: «فناوری جدید توسعه یافته ما، یک فناوری جمع آوری انرژی سازگار با محیط زیست است که امکان شارژ مداوم را فراهم می آورد و میتوان بدون انرژی خارجی از آن بهره برد.»
این نوآوری با کمک کارشناسان فناوری نانو و مهندسی شیمی KIMM توسعه یافته است. طبق گزارش های انتشار یافته، این دستگاه می تواند دستگاههای کوچکی مانند ساعت، ماشین حساب و حسگرها را تغذیه کند.
این دستگاه با استفاده از نانولوله های کربنی و گرافن ساخته شده است. لبه های این نانومواد با گروههای عاملی متفاوت اکسیژن دار مزین شده تا از آنها بعنوان آند و کاتد استفاده گردد. این فناوری می تواند با به کارگیری آب دریا بعنوان الکترولیت، برق تولید نماید.
عملکرد داخلی این دستگاه شبیه شیمی باتری است، با دو الکترود و یک الکترولیت که در آن یون ها در حین کار به جلو و عقب حرکت می کنند. یون های سدیم بین نانولوله ها و فیلم گرافنی، از راه الکترولیت آب دریا، در طول چرخه شارژ/دشارژ حرکت می کنند.
به گفته مسؤلان این پروژه، این فناوری از دیگر باتری های مبتنی بر آب عملکرد بهتری دارد و جهت استفاده احتیاج به منبع خارجی ندارد. این فناوری نسبت به نوآوری های مشابه کارآمدتر بوده و ۴٫۲ برابر بیشتر دیگر «مولدهای انرژی مبتنی بر آب» توان خروجی دارد.
فناوری ذخیره سازی انرژی ظاهراً در همه اشکال و اندازه ها درحال پیشرفت است. باتری های یون سدیم برای عملکردهای بزرگ تر و جدی تر، همچون تأمین انرژی خودرو های الکتریکی درحال توسعه هستند. ابرخازن هایی که در لباس بافته می شوند می توانند دستگاههای پوشیدنی را امکانپذیر کنند. این نوآوری ها از حرکت بدن، نانولوله ها و حتی پرتوهای خورشیدی برای تولید انرژی کافی برای سنسورهای کوچک و واحدهای پزشکی روی بدن استفاده می نمایند.
این اختراعات، اگر به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرند، می توانند به کاهش تولید گازهای مضر و گرمایش زمین کمک کنند. سازمان جهانی بهداشت گزارش می دهد که نزدیک به ۹۹ درصد از جمعیت جهان هوای آلوده تنفس می کنند.
هیون اظهار داشت: «انتظار می رود این فناوری بعنوان منبع انرژی برای کارکرد حسگرها و دستگاه ها در محیط هایی که نظارت بر عوامل محیطی (مانند دما، اکسیژن محلول، نیتروژن معدنی در اقیانوس) مورد نیاز است، استفاده گردد.»


منبع:

1403/07/29
09:25:34
5.0 / 5
28
تگهای خبر: باتری , فناوری , نوآوری
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
BestRoid اندروید