با تلاش دانش بنیان ها محقق شد؛

طراحی سیستم کمک جراحی ایران ساخت

طراحی سیستم کمک جراحی ایران ساخت

به گزارش بست روید، یک شرکت دانش بنیان با هدف پیشگیری از خروج سرمایه های ملی، مبادرت به طراحی یک سیستم کمک جراحی برای تشخیص نقاط با جذب بالای رادیونوکلید در بدن و یا بافت، کرده است.



به گزارش بست روید به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت توسعه صنایع تصویر برداری پرتو نگار پرشیا در سال ۱۳۸۹ در تهران تاسیس شد؛ این شرکت با هدف تولید تجهیزات پزشکی تشخیصی، درمانی و تحقیقاتی و عرضه آنها به بیمارستان ها، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و دیگر سازمان های مربوطه در سرتاسر ایران برای حرکت به سمت عدم وابستگی به دیگر کشورها و افزایش توان علمی متخصصین ایرانی در این عرصه با تاکید بر خلاقیت، توان علمی و مهارت های فنی متخصصین داخلی و بهره گیری از نیروهای جوان علمی، پرکار و مسئولیت پذیر در زمینه طراحی تولید نصب راه اندازی و تعمیر دستگاههای تصویر برداری پزشکی فعالیت دارد.
سیستم تصویربرداری اسپکت تمام بدن(inSIGHT)، سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی(ProSPECT II)، سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی(ProSPECT)، سیستم تصویربرداری پت حیوانی(Xtrim)، سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی(HiReSPECT)، سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی(HiReSPECT II)، گاما پن(GammaPen)، گاما کمرای دستی برای استفاده در اتاق عمل(SURGEOSIGHT)، گاما پروب (SURGEOGUIDE II) و تست تنفسی اوره (HeliGuide) همچون دستاوردهای ارزشمندی است که به دست متخصصان این شرکت دانش بنیان ساخته شده است.
محمدرضا آی، مدیرعامل شرکت پرتو نگار پرشیا، سیستم گاماپروب GammaPen را یک سیستم کمک جراحی خواند که برای تشخیص نقاط با جذب بالای رادیونوکلید در بدن و یا بافت، مورد استفاده قرار می گیرد و خاطرنشان کرد: کاربرد سیستم GammaPen در آشکارسازی و تعیین موقعیت رادیودارویی است که پیشتر به بدن تزریق و در بدن توزیع شده است. رادیونوکلیدهایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از Tc-۹۹m، I-۱۳۱، و F-۱۸.. گاما پروب ها هم می توانند در اعمال جراحی باز، لاپاراسکوپی و تراسکوپی مورد استفاده قرار گیرند و هم امکان به کارگیری آن به شکل خارجی (خارج از بدن) وجود دارد.
هدف از استفاده از این سیستم، آشکارسازی و تعیین موقعیت رادیودارویی است که پیشتر به بدن تزریق و در بدن توزیع شده است. رادیونوکلیدهایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند ازTc-۹۹m، I-۱۳۱، و.F-۱۸..
وی افزود: گاما پروب ها، هم می توانند در اعمال جراحی باز، لاپاراسکوپی و تراسکوپی مورد استفاده قرار گیرند (داخل بدن) و هم امکان به کارگیری آن به شکل خارجی (خارج از بدن) وجود دارد. گاماپروب ها در تمامی مواردی که آشکارسازی نقاط کوچکی با توزیع اکتیویته بالا، با حساسیت و رزولوشن بالا مورد نظر است، میتوان بهره جست.
آی ضمن اشاره به استفاده از کریستال CsI(Tl) در سیستم آشکارسازی پروب اظهار داشت: این کریستال یکنواختی پاسخ پروب و پارامترهای آنرا تضمین می نماید. شکل و هندسه مورد استفاده در این دستگاه بگونه ای انتخاب شده است که در عین جذابیت و زیبایی، خوش دست و کم وزن باشد.
وی در مورد مکانیزم عملکرد این دستگاه، اذعان کرد: چند ساعت (یا حتی یک روز) پیش از عملا جراحی، رادیوداروی مربوطه با دز مناسب به بیمار تزریق می شود. چگونگی تزریق، زمان تزریق، دز و سایر موارد در تخصص و اختیار متخصص پزشکی هسته ای و جراح است.
آی اضافه کرد: از هنگام تزریق تا عمل، رادیودارو به شکل تجمع انتخابی در غدد لنفاوی بعنوان مثال پستان (در عمل جراحی در ارتباط با سرطان پستان) که در ناحیه زیر بغل می باشد توزیع می شود.
به گفته او، این توزیع بگونه ای است که در غده (یا غددی) که سرطانی شده، خیلی بیشتر از سایر غدد لنفاوی است. طبق تحقیقات پیشین اثبات شده در بیشتر از ۹۰ درصد مواقع، فقط نخستین غده لنفاوی بعد از بافت درگیر است و باید برداشته شود و احتیاجی به برداشتن سایر غدد لنفاوی نیست. پیش از این روش، جراح تمامی غدد لنفاوی ناحیه زیر بغل را خارج می کرد که می توانست عوارض جانبی بسیار شدیدی برای بیمار داشته باشد. نحوه شناخت غده لنفاوی پیش آهنگ از سایر غده ها به کمک گاماپروب است.
آی ضمن اشاره به استفاده بیشتر از ۱۱۳ بیمارستان ایرانی از این محصول دانش بنیان تصریح کرد: از نظر کمی و کیفی، محصول کاملا قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی بوده و تا به امروز بیشتر از دو هزار عمل جراحی با گاما پروب ها انجام شده است.
مدیرعامل شرکت پرتو نگار پرشیا در انتها تصریح کرد: از آنجائیکه تجمع رادیودارو در آن بیشتر است با نزدیک کردن سر پروب (که یک آشکارساز پرتوهای گاماست)، صدای بوق شدیدتر و شمارش بالاتری روی نمایشگر به جراح اعلام می شود و جراح با عنایت به آموزش ها و تجربه خود، مبادرت به برداشتن غده پیش آهنگ می کند. بعد از آن جهت اطمینان، سایر غدد هم با پروب مورد بررسی قرار میگیرند و هر غده ای که اکتیویته آن بالاتر از ۱۰ درصد اکتیویته محل تزریق باشد (این اصول جزو تخصص جراح است) هم خارج می شود.


منبع:

1403/07/16
12:33:54
5.0 / 5
100
تگهای خبر: آموزش , تجربه , تخصص , دانشگاه
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
BestRoid اندروید