رییس جهاد دانشگاهی شریف خبر داد؛
دستیابی به فناوری خودرو های متصل و اعلام خودکار تصادفات
به گزارش بست روید، رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف ضمن اشاره به ورود جهاد به حوزه توسعه فناوری ارتباطات خودرو های متصل اظهار داشت: هم اکنون این فناوری بر روی بالای ۲۰۰ خودرو ریرا در کشور نصب شده است.
به گزارش بست روید به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محسن مردانی رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این مطلب اظهار نمود: در توسعه زیست بوم علم و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وارد مذاکره شده ایم. در این راستا، مقرر شد تا ۲۵۰۰ متر مربع به فضای فعلی مان اضافه می نماییم و می کوشیم همه این فضا را به حوزه نوآوری کشور اختصاص دهیم.
وی افزود: با همکاری معاونت علمی، همینطور مبادرت به تأسیس یک مرکز نوآوری کرده ایم و تیم ها و شرکتهای همکار را مستقیما در مجموعه خودمان مستقر می نماییم که همافزایی بیشتری داشته باشیم.
به گفته مردانی، هم اکنون ۱۴ شرکت در مرکز نوآوری جذب شده اند و الان در مجموعه ما مستقر هستند و احیانا تا آینده این مرکز جدید به بهره برداری برسد. البته برای تحقق این مهم و تکمیل آن به ۳۰ میلیارد تومان دیگر بودجه نیاز داریم و به دنبال آن دیگر شرکت ها را هم مستقر خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه به دنبال پراکنده کاری نیستیم و تمرکز مان بر حوزه های مشخصی در مرکز نوآوری است، خاطرنشان کرد: شرکتهای فعال در حوزه خودرو، اپتیک و لیزر، نفت و حوزه های معدنی و آب شیرین کن ها محل توجه است. در نتیجه این همکاری یک هم افزایی دو جانبه بین شرکت ها با هم و با خود جهاد دانشگاهی شکل خواهد گرفت که خود ثمرات قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.
مردانی تصریح کرد: با عنایت به فضای ۲۵۰۰ متری اختصاص داده شده ما ظرفیت جذب ۲۵ شرکت دیگر را هم داریم.
به گفته وی، برج نوآوری جهاد دانشگاهی صنعتی شریف واقع در ناحیه نوآوری شریف در هفت طبقه با سرمایه گذاری سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و با حمایت جهاد دانشگاهی و معاونت علمی درحال راه اندازی است.
مردانی خاطرنشان کرد: در زیست بوم علم و فناوری موضوع هایی تحت عنوان موضوعات پیشران در کشور تعریف شده است. مباحثی که اشتغال آفرین و فناورانه است و هم اکنون یک بودجه ۱۰ همتی برای این بخش به معاونت اختصاص داده شده است و در توافقنامه ای که جهاد دانشگاهی با معاونت علمی دارد، مقرر است که سه هزار میلیارد تومان از این بودجه در این خصوص هزینه کند و ما با همکاری معاونت علمی درصدد این هستیم که حوزه آب شیرین کن را در این محدوده راه اندازی نماییم.
وی در قسمت دیگری از صحبت های خود به تاریخچه شکل گیری این مرکز گریز زد و اظهار داشت: جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در شروع تاسیس به علت جنگ همه فعالیت هاش را به حوزه دفاعی معطوف کرد که از آن جمله میتوان به سامانه های دفاعی و موشکی و رمز و بیسیم اشاره نمود. ضمن آن که در خط تولید کاتیوشا خدمات ارزشمند ای انجام داده ایم. پس از جنگ ادامه فعالیتها را بر روی حوزه های صنعتی مثل حوزه های خودرویی، نفت، آب و آبیاری، معدنی و برخی دیگر حوزه ها متمرکز کردیم. درحال حاصر هم حدود ۳۰ درصد فعالیت هایمان را در حوزه دفاعی و پس از آن صنعت حفظ کردیم. در دولت های مختلف با عنایت به رویکردهایی که دولت ها با جهاد دانشگاهی داشتند ما هم تغییر رویکرد داشتیم و یاد گرفتیم خودمان روی پای خود بایستیم. به هر حال ابتدای اسم ما "جهاد" و انتهای آن "صنعتی شریف" است و ما بین این دو نام فعالیت می کنیم؛ در واقع هم کار جهادی و هم کاری در سطح صنعتی شریف انجام می دهیم.
مردانی افزود: از دیگر اقدامات ما ورود به حوزه توسعه فناوری ارتباطات خودرو های متصل است. این فناوری را از سال ۹۰ با سرمایه گذاری سازمان گسترش شروع کردیم. اقدامات این امر در آن سال شروع شد، خط پایلوت بین تهران و قزوین و رشت بوجود آمد و روی حدود ۲۰۰ خودرو نصب گردید. با نصب این فناوری خودرو ها هم با مرکز و هم با یکدیگر می توانستند ارتباط بگیرند. این امر توانست سال ۹۳ جایزه خوارزمی را کسب کند. پس از آن با خودروسازها وارد مذاکره شدیم که این فناوری را در خودرو اعمال نماییم. سال ۹۸ با ایران خودرو طرح مبحث کردیم. ایران خودرو یک پروژه کلان تعریف کردند و روی خودرو تارا این اپلیکیشن را ایجاد کردند. کار مقداری طول کشید و در نهایت سال ۹۹ با ما قرارداد امضا کردند و پس از آن این فناوری را به خودرو ریرا تغییر دادند. هم اکنون این فناوری بر روی بالای ۲۰۰ خودرو ریرا در کشور نصب شده است.
وی در رابطه با کاربرد این فناوری خاطرنشان کرد: از آنجائیکه این فناوری به ای سی یو خودرو وصل است و به حسگر خودرو دسترسی دارد، در مواقعی که تصادف رخ دهد و خودرو به هر علت متوقف یا واژگون شود؛ این سیستم به صورت خودکار تصادف را تشخیص می دهد و با جی پی اس موقعیت خودرو را به امداد و نجات جاده ای منتقل می کند. هم کمربند و هم صندلی حسگر دارند و متوجه تعداد سرنشین ها می شوند. ازاین رو این فناوری می تواند مستقیم با سرنشین صحبت کند و روی سقف خودرو هم بلندگو نصب شده است. سرنشین هم اگر زنده باشد می تواند با مراکز امدادی ارتباط بگیرید و مستقیم صحبت کند. اگر خرابی روی خودرو رخ داد، فرد را به امداد خودرو وصل می کند و از دیاگ خودرو آخرین اطلاعات خودرو به امداد خودرو منتقل می شود. همه اینها را آنلاین روی گوشی تلفن همراه کاربر هم منتقل می شود.
رییس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: سال قبل مأموریتی تعریف کردیم که مدیریت زیست بوم نوآوری در تکنولوژی های جدید و راهبردی آینده نگر منتخب بود. یکی دیگر از پروژه های ما در حوزه جمعیت بررسی تأثیر امواج الکترومغناطیسی بر باروری است که درحال مطالعه آن هستیم که از سازمان پدافند غیرعامل کشور مأموریت گرفتیم و نقاط صدمه پذیر را شناسایی کردیم.
وی اظهار داشت: ساخت دستگاه بازیافت اسید کلریدریک از دیگر فعالیتهای ما است. در فولاد سازی مصرف اسید بالایی وجود دارد. یک کارخانه فولادسازی روزی ۶۰ تن مصرف اسید دارد و می توانیم اسید را از زنگ آهن جدا نماییم. ما در این پروژه با کارخانه فولاد غرب آسیا است که در سلفچگان مستقر است قرارداد داریم.
منبع: bestroid.ir
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید