با خنك كردن دمای قطعات؛

الماس خودرو های برقی را سریع تر شارژ می کند

الماس خودرو های برقی را سریع تر شارژ می کند

به گزارش بست روید، اخیرا لایه ای حاوی الماس مصنوعی ساخته شده که می تواند دمای قطعات الکترونیکی را کاهش داده و همینطور شارژ باتری های خودرو های الکتریکی را هم تسریع کند.



به گزارش بست روید به نقل از مهر، الماس به علت هدایت حرارتی فوق العاده بالا شناخته شده است. این ماده برای خنک کردن قطعات الکترونیکی با چگالی توان بالا، مانند پردازنده ها، لیزرهای نیمه هادی یا وسایل نقلیه الکتریکی بسیار مناسب می باشد. محققان در موسسه فرانهوفر موفق به ساخت غشائی شدند که حاوی الماس مصنوعی است.
این نانوغشاء می توانند در قطعات الکترونیکی استفاده شده و در نتیجه بار حرارتی را تا ده برابر کم کند. این کار به بهبود عملکرد و افزایش عمر مفید خودرو های الکتریکی کمک می نماید و زمان شارژ باتری را به میزان قابل توجهی می کاهد.
افزایش چگالی توان و در نتیجه اتلاف حرارت بیشتر در قطعات الکترونیکی نیازمند مواد جدید است. رسانایی حرارتی الماس چهار تا پنج برابر بیشتر از مس است. به همین دلیل، وقتی صحبت از قدرت خنک کنندگی در حمل و نقل الکتریکی، سلول های فتوولتائیک یا سیستم های ذخیره سازی به میان می آید، ماده بسیار جالبی است.
تا پیش از این، سینک های حرارتی ساخته شده از صفحات مسی یا آلومینیومی، سطح ساطع کننده حرارت را افزایش داده اند، ازاین رو از صدمه ناشی از گرمای بیش از اندازه جلوگیری می کنند. اما این غشاء حاوی الماس که از موی انسان باریک تر است می تواند قدم بلندی به سمت بهبود عملکرد شارژرهای خودرو باشد.
این نانوغشاء پتانسیل کاهش بار حرارتی اجزای الکترونیکی مانند تنظیم کننده های جریان در موتورهای الکتریکی را به میزان ده برابر دارد. در نتیجه بهره وری انرژی، عمر مفید و عملکرد جاده ای خودرو های الکتریکی به صورت قابل توجهی بهبود می یابد. مزیت دیگر این فناوری آن است که هنگام استفاده در شارژر، سرعت شارژ پنج برابر بیشتر می شود.
دکتر ماتیاس موهل، رئیس گروه فناوری های الماس در فرانهوفر آمریکا می گوید: «ما می خواهیم لایه مس را با نانوغشای الماسی خود جایگزین نماییم، که در انتقال گرما نسبت به مس بسیار مؤثرتر است. از آنجاییکه غشای ما انعطاف پذیر و آزاد است، میتوان آنرا در هر نقطه از قطعه یا مس قرار داد یا مستقیماً در مدار خنک کننده ادغام کرد.»
موهل و همکارانش با رشد نانوغشاء الماس پلی کریستالی بر روی یک ویفر سیلیکونی مجزا، سپس جدا کردن و حکاکی کردن لایه الماس به این امر دست پیدا کردند. این کار منجر به یک لایه الماس صاف و آزاد می شود که می تواند در دمای پایین در حدود ۸۰ درجه سانتیگراد گرم شود و به قطعه متصل شود.
این نانوغشا را میتوان در مقیاس ویفر (۴ اینچ و بزرگتر) تولید کرد که آنرا برای کاربردهای صنعتی مناسب می کند. قبلاً یک پتنت برای توسعه این فناوری ثبت شده است. آزمایش روی اینورترها و ترانسفورماتورها در قسمتهایی نظیر حمل و نقل الکتریکی و مخابرات سال جاری شروع می شود.


منبع:

1402/12/19
13:20:49
5.0 / 5
357
تگهای خبر: الكترونیكی , باتری , سیستم , شارژر
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
BestRoid اندروید