گزارش بست روید؛
نفوذ هوش مصنوعی به فضای خبر و تولید محتوا
بست روید: ۳۰ شرکت خلاق و دانش بنیان در عرصه خبر و رسانه در نمایشگاه رسانه های ایران شرکت کرده اند و محصولات نوآورانه ای را در عرصه تولید محتوا ارائه می دهند.
به گزارش بست روید به نقل از مهر مستقر در نمایشگاه رسانه های ایران، همزمان با برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران، بخش ویژه ای تحت عنوان «نوآوری و تکنولوژی های جدید حوزه رسانه» با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی و ستاد توسعه فناوری های نرم و فرهنگی به وجود آمده است.
این بخش بستر جدیدی برای حضور پررنگ شرکت های دانش بنیان و خلاق فعال در عرصه رسانه و تولید محتوا به عنوان ابزارهای جدید تولیدات رسانه ای در این دوره از نمایشگاه به وجود آورده که می تواند فرصت خوبی برای شبکه سازی و تقویت ارتباط میان اعضای جدید و پیشروی حوزه تولید محتوا و رسانه با سایر اهالی رسانه فراهم آورد.
حضور ۳۰ شرکت دانش بنیان حوزه رسانه و خبر در نمایشگاه رسانه های ایران
حدود ۳۰ شرکت دانش بنیان و خلاق در این دوره از نمایشگاه حضور دارند و دستاوردها و محصولات خود در عرصه تولید محتوا و رسانه را بری مخاطبان خود ارائه کرده اند؛ خبرنگار مهر گزارشی از دستاوردهای شرکت های حاضر در این نمایشگاه تهیه کرده است که در نوشتار زیر می خوانید.
شرکت نوآوران ارتباطات امید شرکت دانش بنیان پژوهشی فعال در صنعت فناوری رسانه است؛ طراحی و تولید سخت افزارهای پردازش، فشرده سازی و ارسال صدا و تصویر و راهکارهای نرم افزاری برای ارائه خدمات ارزش افزوده و تعامل با مخاطبین در این شرکت منجر به تولید تعدادی محصولات جدید شده است. همچون محصولات این شرکت می توان به فشرده سازهای صدا و تصویر حرفه ای اشاره نمود که این شرکت نخستین و تنها تولید کننده داخلی آن در کشور است.
ارائه خدمات پخش زنده ابری و پخش زنده رویداد در وب سایت اختصاصی توسط دانش بنیان ها
یکی دیگر از محصولات این شرکت «استریمینگ» نام دارد که از خاصیت های آن می توان به قابل حمل بودن و کاربری آسان، تجمیع پهنای باند برای ارسال کیفیت بالاتر تصاویر، قابلیت استفاده از چند سیمکارت موبایل اشاره نمود. از دیگر خدمات این شرکت می توان به «پخش زنده ابری» اشاره نمود که بوسیله آن پخش زنده بر بستر اینترنت بدون نیاز به ip ثابت، قابلیت ارسال یک کانال به چند مقصد، پخش زنده رویداد در وب سایت اختصاصی و قابلیت استفاده در vimix، obs و دیگر نرم افزارهای استریمینگ امکان پذیر است.
امکان پخش زنده همزمان برای کاربران در شبکه های اجتماعی
از سوی دیگر یک شرکت دانش بنیان با ارائه یک پلت فرم تحت عنوان «میرول»، امکان پخش زنده همزمان را برای کاربران فراهم می آورد و تولید کنندگان محتوای ویدئویی می توانند با تنها یک پخش زنده ارسالی برنامه های خودرا در رسانه های اجتماعی و پلت فرم های ویدئویی بصورت زنده و همزمان پوشش دهند.
این پلت فرم ضمن حفظ کیفیت پخش، کاهش هزینه های مالی و سخت افزاری را برای افزایش جامعه مخاطبان و کاربران فراهم می آورد. از قابلیت های این پلت فرم می توان به بایگانی و دانلود پخش زنده، بازپخش برنامه های آرشیوی، پخش اختصاصی با امکان شخصی سازی پلیر، پنل مدیریت کاربران سازمانی و گروهی و استریم فایل بارگذاری شده اشاره نمود.
آنالیز داده خاص زبان فارسی برای پردازش محتوای رسانه ها
یکی دیگر از شرکت های حاضر در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران، شرکت مشاوران مدیریت هما پلاس نام دارد که از سال ۱۳۸۷ بصورت بطورکامل تخصصی و با گرد هم آوردن کارشناسان متخصص هوش مصنوعی و علوم داده مبادرت به توسعه ابزارهای جمع آوری و آنالیز داده خاص زبان فارسی برای پردازش محتوای رسانه ها و رسانه های اجتماعی کرده است.
این شرکت نخستین سامانه «پایش فضای مجازی و رسانه های اجتماعی فارسی زبان» را با عنوان هشتگ راه اندازی کرده است. این سامانه اخبار، نظرات و مطالب انتشار یافته در فضای مجازی را با دقت تحلیل کرده و وضعیت را بصورت لحظه ای به کاربران گزارش می دهد.
تحلیل دیدگاه ها و استخراج سوگیری مثبت، منفی یا خنثی / تهیه بولتن خبری خودکار
از قابلیت های این سامانه می توان به تحلیل دیدگاه ها و استخراج سوگیری مثبت منفی یا خنثی، دسته بندی موضوعی مطالب بصورت خودکار، امکان تهیه بولتن خبری بصورت خودکار، ارائه ابرواژه از مطالب منتخب در قالب گرافیکی مناسب، قابلیت دریافت خروجی بصورت های مختلف همچون اپلیکیشن موبایل، وب سرویس، صفحه وب، فایل های مایکروسافت، آفیس و پی دی اف، قابلیت جستجو در اطلاعات و اعمال انواع فیلترها اشاره نمود.
راه اندازی نخستین سامانه هوشمند پردازش زبان طبیعی توسط دانش بنیان ها
یکی دیگر از شرکتهای دانش بنیان با سامانه «تحلیل معنایی متون سمنتا» که حاصل تلاش متخصصان علوم شناختی، هوش مصنوعی و تحلیل داده در ایران است در نمایشگاه رسانه های ایران حضور پیدا کرده است. سمنتا به عنوان نخستین سامانه هوشمند پردازش زبان طبیعی کشور، امکان تحلیل معنایی متون همچون متون خبری انتشار یافته به زبان های انگلیسی و فارسی را برای سیاست مداران، مدیران، کارشناسان و پژوهشگران حوزه علوم انسانی و علاقه مندان حوزه خبر فراهم می آورد.
این سامانه شامل خدمات شبکه های معنایی، جستجوی معنایی، تشخیص شخصی سازی، تشخیص لحن تهدید و فرصت و تحلیل احساس مبتنی بر جنبه است و با به کارگیری آنها در متون خبری به شناسایی و استخراج مهارتهای شناختی، قاب بندی ها، بازیگران اصلی، مضامین و موضوعات اصلی موجود در متون خبری انتشار یافته می پردازد.
شرکت دانش بنیان امینا گروپ از دیگر شرکت های حاضر در این نمایشگاه بشمار می رود که در حوزه تبلیغات در فضای مجازی، طراحی، سئو (بهینه سازی)، پشتیبانی سایت همراه با مدیریت پیج های رسانه های اجتماعی فعالیت دارد.
ا فزایش امنیت سایبری سایت ها و مدیریت تبلیغات در فضای مجازی
از خدمات این شرکت می توان به طراحی سایت، تهیه محتوا، طراحی گرافیک، تبلیغات در فضای مجازی، مشاوره تخصصی، مدیریت رسانه های اجتماعی، خدمات بین المللی اشاره نمود. این شرکت قادر می باشد در عرصه طراحی سایت خدماتی چون افزایش امنیت سایبری، افزایش سرعت سایت و پشتیبانی و نگهداری سایت را عرضه نماید.
یک شرکت دیگر که با راه اندازی سامانه ترندا در حوزه پایش و تحلیل اخبار رسانه های آنلاین و مطبوعات و رسانه های اجتماعی فعالیت دارد با پایش محتوایی بیش از ۳۰۰۰ رسانه مکتوب و آنلاین و پایش تمام مطالب انتشار یافته در رسانه های اجتماعی جوابگوی نیاز ادارات، سازمان ها، روابط عمومی ها، گروه ها و اشخاص در این حوزه می باشد.
سامانه ترندا متناسب با نیاز کاربران، اخبار و محتوای انتشار یافته را پالایش و تحلیل کرده و نتایج را با ابزار بولتن ساز در قالب بولتن خبری و گزارش های اینفوگرافیک و تحلیلی ارائه می دهد. رصد و پایش اخبار، بولتن ساز آنلاین، نشر محتوا سرویس نمودارها و گزارشات، بولتن ساز آفلاین و گزارش عملکرد از خدمات قابل ارائه این شرکت محسوب می شود.
شرکت دانش بنیان «دیتاک» از دیگر شرکت هایی است که با تاکید بر دانش و تجربه چندین ساله در عرصه کلان داده و هوش مصنوعی، خدمات و محصولات متنوعی را برای تبدیل دیتای پراکنده به دانش منسجم و کاربردی ارائه می کند. سامانه روابط عمومی، اتاق وضعیت فضای مجازی و گزارش های تحلیلی همچون خدمات شرکت دیتاک در این زمینه هستند. این شرکت برای مساعدت با پژوهشگران و صاحبان کسب وکار در عرصه دیتا محصول بومی و دانش بنیان سکو را عرضه نموده است.
شناسایی شایعه و مدیریت بحران در فضای مجازی
این شرکت خدماتی چون مدیریت یکپارچه رسانه های اجتماعی، شناخت رقبا، تحلیل و مقایسه برند آنها، شناسایی شایعه تا جلوگیری یا مدیریت بحران، شناخت منبع انتشار شایعه و شبکه انتشار، روند انتشار ارائه می دهد.
پردازش کلان داده های رسانه های اجتماعی با هوش مصنوعی
«لایف وب» نیز شرکتی دانش بنیان است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خودرا در حوزه ارائه و اجرای راهکارهای نوین به سازمان ها و کسب وکارها آغاز نموده است. لایف وب کلان داده رسانه های اجتماعی، سایت ها و رسانه های چاپی را جمع آوری می کند و با پردازش مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تحلیل کمی و کیفی آنرا فراهم نموده است.
سرویس ها و خدمات این شرکت امکان آنالیز وضع موجود، تحلیل رفتار مشتریان و جذب مشتریان بالقوه را فراهم آورده و در همین راستا محصولات و خدمات متنوعی در اختیار سازمان ها، برندها، صاحبان کسب وکارها، روابط عمومی ها قرار گرفته است.
منبع: بست روید
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید