ادعای ایجاد یک میلیون پورت پرسرعت صحیح نیست

ادعای ایجاد یک میلیون پورت پرسرعت صحیح نیست

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت توسعه زیرساخت های شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است تاکید کرد که این توسعه با مخابرات یا حتی بدون مخابرات، صورت خواهد گرفت.


به گزارش بست روید به نقل از ایسنا، یکی از مسائلی که مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آن هم نظر هستند، وضعیت نامناسب در حوزه ارتباطات پهن باند ثابت است. عوامل مختلفی سبب شده تا وضعیت کنونی شکل بگیرد. یکی از علل بسیار مهم آن در دسترس نبودن امکانات پایه است که بیشتر به نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران برمی گردد. زمانی مخابرات یک شرکت دولتی بود و قوانین و بخش های مختلف از آن حمایت می کردند. در آن زمان هزاران کیلومتر کانال، سیم مسی، داکت زیر شهرهای کشور بوجود آمده بود که همزمان با خصوصی سازی به این شرکت واگذار شد و از نظر سرمایه گذاری، ایجاد مجدد آنها قابل توجیه نیست.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم بارها به اشتباهات رخ داده در واگذاری مخابرات، اشاره کرده و اظهار داشته بود: اشتباهات واگذاری در مجموعه مخابرات ایران در ایجاد برخی انحصارهاست. این اشتباه در سال ۱۳۸۸ در خصوصی سازی مخابرات انجام گرفت که داکت ها و سیم مسی که جوز اموال مردم است، به مخابرات واگذار شده و مخابرات هم سودهای ناشی از درآمد سالانه اش را بعنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایه گذاری نکرد.
البته در این سال ها مدیران مخابراتی بارها به این مسئله اشاره کرده اند که رفع مشکل پهن باند ثابت، نیازمند اصلاح تعرفه های مخابراتی است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هم تصریح کرد که مخابرات در ۱۲ سال قبل هیچگونه حمایتی از سوی دولت نداشته، در حالیکه در کشورهای دیگر هم مخابرات خصوصی است، ولی دولت به علت زیانده نشدن شرکتهای خصوصی به آنها کمک می کنند.
این در شرایطی است که عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چندی قبل درباره مشکلات اینترنت در هفته های اخیر توضیح داد: مشکل کلان تر ما این است که در چند سال قبل سرمایه گذاری لازم برای توسعه ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است. یکی از علل مشکلات تحریمی و افزایش هزینه ها بوده که اپراتورها نتوانستند سرمایه گذاری لازم را انجام دهند که حالا پس از تحریم ها، بسیاری از محصولات موردنیاز صنعت مخابرات کشور بومی سازی شده و این امید هست که ما بحث توسعه را به سرعت در کشور دنبال نماییم.
کمک دولت به اپراتورها نباید به انحصار بیشتر آنها کمک کند
در این راستا حسین فلاح جوشقانی- مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه دولت ها در کشورهای مختلف در حوزه شبکه پهن باند و توسعه زیرساخت های ارتباطی ثابت مبتنی بر فیبر سرمایه گذاری می کنند، اظهار نمود: این که دولت ها برای شبکه ملی پهن باند و توسعه دسترسی پهن باند ثابت مبتنی بر فیبر سرمایه گذاری می کنند موضوعی اصولی است اما این مورد نباید به انحصار بیشتر اپراتور غالب کمک نماید. دولت ها بی طرف هستند و می توانند در زیرساخت های ارتباطی که احتیاج به سرمایه گذاری زیاد دارد و بازگشت سرمایه آنها بلندمدت است، سرمایه گذاری کنند.
وی توضیح داد: از ابتدا در موافقت نامه پروانه شرکت مخابرات تصریح شد که این شرکت مشابه سایر اپراتورها، بخشی از درآمد خویش را بعنوان تسهیم درآمد به دولت بدهد و بر همین مبنا هم فرآیند خصوصی سازی و واگذاری مخابرات انجام شد، البته مخابرات در سالهای گذشته بخش عمده ای از این مبالغ را نپرداخته و رگولاتوری این مورد را در قالب قوانین پیگیری می کند.
سود سهام مخابرات باید صرف توسعه شبکه مخابرات می شد
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات درباره پرداخت سود سهام به دولت از جانب مخابرات اظهار داشت: مدیرعامل مخابرات اذعان کرده که سود سهام دولت را پرداخت کرده است این مورد در حالی مطرح می شود که سود بقیه سهامداران را هم پرداخت کرده پس جای تعجب ندارد. یکی از سفارش های ما در طول سالهای قبل به مخابرات این بود که سود سهام یا بخشی از آنرا به نسبت سهم سهامداران صرف توسعه شبکه مخابرات کند. اگر این اتفاق می افتاد وضعیت شبکه خیلی بهتر از وضعیت امروز بود.
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه مخابرات یکی از اشکالات پیش روی خویش را افزایش نیافتن تعرفه می داند، تصریح کرد: در سال ۹۲ مبحث هم کدسازی مطرح و اجرای این طرح باعث تقسیم تعرفه ها به تعرفه های بین استانی و داخل استانی شد. اجرای این طرح باعث کاهش درآمد مخابرات شد و لازم بود تا با اصلاح تعرفه جبران شود.
وی افزود: برای جبران این کاهش درآمد و بر مبنای مطالعات انجام شده با هماهنگی مخابرات طرحی عرضه که بر مبنای آن برای هر خط تلفن اشتراک افزوده شد و تعرفه کارکرد هم طوری تعیین شد که جبران کننده این کاهش درآمد باشد. در ادامه هم با عنایت به بازخوردهای حاصل از اجرای این طرح تعرفه ها اصلاح گردید. در سال 1395 تعرفه داخل استان ۵۰ درصد و تعرفه بین استانی ۱۰ درصد افزوده شد و مبالغی هم بعنوان حداقل کارکرد (اعمال هزینه حتی اگر از تلفن استفاده نشده باشد) اضافه گردید و گرد به بالای مبالغ کارکرد برای کسر از نیم دقیقه، تعیین شد. همه این موارد در جهت اصلاح تعرفه تلفن ثابت بود؛ ازاین رو این که گفته می شود تعرفه تلفن ثابت ۱۲ سال بدون تغییر بوده است، صحیح نیست.
رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: در سال 1397 دیوان عدالت اداری مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در این خصوص را باطل نمود و این مورد سبب شد تا درآمد مخابرات سالانه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کند.
درآمد ۹۰۰ میلیاردتومانی مخابرات با افزودن تعرفه تجاری و دولتی
فلاح جوشقانی تصریح کرد: برای جبران این موضوع، چاره بعدی اضافه شدن تعرفه خدمات تجاری و دولتی مخابرات بود جایی که چند هزار شرکت حضور دارند و اعمال این طرح به اذعان مخابرات تا سالی ۹۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای این شرکت افزود و ابطال مصوبات کمیسیون توسط دیوان عدالت را جبران کرد.
وی خاطرنشان کرد: مخابرات شرکتی بزرگ با سبد خدمات متنوع است اما در سالهای گذشته متناسب با مأموریت و امکاناتش سرمایه گذاری انجام نداده و این مورد در ارتباط با مدیریت فعلی یا قبلی مخابرات هم نیست بلکه این ضعف در همه سالهای پس از واگذاری مشهود بوده است. پس این ادعا که چون در تلفن ثابت افزایش تعرفه نداشته ایم ازاین رو ضرر کرده ایم و مقصر آن دولت می باشد، صحیح نیست.
مخابرات برای ایجاد ۵ میلیون پورت پرسرعت اعلام آمادگی کرده بود
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات تصریح کرد: سال قبل اعلام کردیم که در حوزه ارتباطات ثابت نیازمند ۵ میلیون پورت پرسرعت هستیم تا شرکتهای متقاضی سرمایه گذاری در این بخش در صورت تمایل سرمایه گذاری کنند. مخابرات ایران برای ایجاد ۵ میلیون پورت اعلام آمادگی کرد و در ابتدا هزینه این تعداد پورت را ۴۰۰۰ میلیارد و سپس ۵۰۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد.
فلاح جوشقانی بیان نمود: مخابرات اعلام نمود که بودجه کافی برای اجرای این طرح را ندارد بنابراین در جلسات هفتگی با حضور وزیر وقت مقرر شد تا بخشی از هزینه مورد نیاز برای توسعه از راه سرمایه گذاری سهامداران، قسمتی دیگر با فروش دو یا سه درصد از سهام همراه اول در بورس، قسمتی دیگر از راه اصلاح تعرفه ها و بقیه از راه دریافت تسهیلات تأمین شود.
وی افزود: در جلساتی که داشتیم ادعاهای خرید و ورود سریع تجهیزات به کشور و نصب و راه اندازی یک ماهه این تجهیزات عنوان شد اما بعدها این ادعاها محقق نشد. البته برخی از شرکتهای ارتباطات ثابت (FCP) هم با عنایت به نوع مأموریتشان در پروانه برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کردند؛ ازاین رو با پیگیری وزیر وقت و رگولاتوری قراردادهایی با شاتل و آسیاتک در قالب اجرای مصوبه ۲۶۰ کمیسیون مبتنی بر بیت استریم هم منعقد و قرار شد که در شهرهای مختلف کار خویش را آغاز کنند. این در حالی بود که مخابرات برای همکاری در این بخش اعلام آمادگی کرده بود اما با گذر زمان هیچ اقدامی از جانب مخابرات انجام نشد و قرارداد بیت استریم هم با شرکتهای بخش خصوصی با تغییر مدیریت در مخابرات تعلیق شد.
ادعای ایجاد یک میلیون پورت صحیح نیست
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات اضافه کرد: البته برای تأمین هزینه اجرای ۵ میلیون پورت توسط مخابرات، قرار بود افزایش تعرفه ۲۰ درصدی هزینه ها را جبران کند و ۸۰ درصد مابقی هم عهده مخابرات بود اما در این بخش کار هم که به عهده خودشان محول شده بود کاری از پیش نبردند. هم اکنون بنا بر اعلام شرکت مخابرات به رگولاتوری، حدود ۶۵۰ هزار پورت پرسرعت دارد که ۱۸۰ هزار پورت دارای خدمات فعال هستند؛ ازاین رو ادعای ایجاد یک میلیون پورت در سال گذشته، حداقل در آمارهایی که به رگولاتوری داده اند، صحیح نیست.

فلاح جوشقانی اظهار نمود: مخابرات، شرکتی پرهزینه و دارای انحصار است که در سالهای گذشته سرمایه گذاری لازم برای توسعه شبکه و خدمات را انجام نداده و دلیل آن مطمئناً تعرفه نبوده است. عدم سرمایه گذاری، نداشتن سبد سرویس متنوع، هزینه نگهداری بسیار بالای شبکه به علت قدیمی بودن فناوری، عدم انعطاف پذیری، عدم راهبرد بازاریابی، عدم مشتری مداری و پاسخگویی مناسب، هزینه بالای نیروی انسانی و به طورکلی نداشتن ذهنیت اداره بنگاه مبتنی بر مؤلفه های اقتصادی از عوامل اصلی مشکلات مخابرات است که لازم است اصلاح گردد.
وی ادامه داد: البته اصلاح تعرفه در کوتاه مدت منوط به تعهد مخابرات جهت استفاده از درآمد حاصل از افزایش تعرفه در سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه دسترسی پرسرعت ثابت در شبکه ملی اطلاعات است، به شرط آنکه شرکت مخابرات چارچوب های رقابت با سایر بازیگران این حوزه را هم رعایت کند.
تاکید وزیر ارتباطات به ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات اظهار داشت: وزیر ارتباطات یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت را توسعه زیرساخت های شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر، اعلام و تاکید کرده است. بر این مورد در حکم انتصاب رئیس جدید رگولاتوری هم بعنوان مأموریت ویژه تاکید شده است و امیدواریم با کمک همه بخش ها که یکی از بازیگران مهم آن مخابرات است، محقق شود.

فلاح جوشقانی اضافه کرد: هم اکنون اراده و نظر وزارت ارتباطات در توسعه زیرساخت های ارتباطات ثابت بر همکاری و تعامل قانونی و دور از انحصار با شرکت مخابرات است اما در عین حال مجموعه اقدامات برای توسعه دسترسی پرسرعت ثابت محدود و معطل اقدام مخابرات نخواهد ماند و این مورد با مخابرات و یا در صورت عدم همکاری بدون مخابرات صورت خواهد گرفت.
او در آخر ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی مناسب و تعامل و همکاری همه بخش ها، بخصوص شرکت مخابرات ایران، هر چه زودتر توسعه شبکه و خدمات دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبر تا درب همه ساختمان ها و منازل کشور اتفاق بیفتد و مردم عزیز از خدمات پرسرعت با کیفیت بهره مند شوند.




منبع:

1400/08/24
20:57:45
5.0 / 5
986
تگهای خبر: اپراتور , اینترنت , تنظیم مقررات , خدمات
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
BestRoid اندروید